LilgalSalsabila

SEBAIK PERKARA YANG SEDERHANA

Thursday, March 25, 2010

Diari sufi


salam 'alaik..

setelah sekian lama blog ini bersawang, alhamdulillah masih ada peluang untuk bersihkannya hari ini ..hee

dairi sufi..menyelusuri seketika novel yang amat saya kagumi.walaupun tak habis baca lg..seakan saya memahami selok-beok isi hati si penulis. waa..membayangkan suatu hari nanti ada novel terbaru yang penulisnya tidak lain tidak bukan..siti....hurm..itulah salah satu impianku yang masih belum terlihat pucuk atau bayangnya..mudah2an ada rezeki suatu hari ananti.

terdetik hati saya tadi tatkala membaca cebisan luahan hati di blog kakak ipar yang bongsu.u'r gud in writing sis. sehinggakan tanpa disedari terbit butir- butir jernih di bening mata. membayangkan kehidupan anak-anak kecil yang kehilangan papa mereka dalam keadaan belum sempat memohon maaf, apalagi mengajarnya untuk mengucap di saat nafas di hujung nyawa. alhamdulillah, saya masih ada abah, ada ma. ada adik- beradik, kakak ipar dan 18 anak buah yang sudah cukup membuatkan saya bertuah. begitulah takdir yang telah Allah tetapkan bagi setiap hambanya. diturunkan ujian berkadaran dengan keupayaannya. semoga Allah mengurniakan ketbahan dan petunjuk bagi hambaNya yang duji.

ingatan bersama..
diturunkan ujian oleh Allah buat hambaNya bukan untuk dizalimi, tapi hakikatnya untuk menghapuskan dosa dan menaikkan darjat hambaNya itu di sisi yang Maha Esa. Betapa agung kasih sayang Allah. di saat amal menipis, di kala dosa menebal, iman sudah di peringkat infiniti sehinggakan sekira dicampurtolak secara matematiknya, dosa dan amal, sudah mencapai tahap negatif bagi hasilnya. mujurlaah ujian itu datang, menjadi agen pembersih yang abstrak, hanya bagi hamba yang benar- benar mengerti.


Tinta sufi
hananwirda

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home